Pages

Friday, December 28, 2012

~ My DReaM CaR ~


Bismillahirrahmanirrahim...

arinie da boring sangat... so belek2 pic kereta idamanku ha3. belek punya belek bila la nak beli kereta nie kan??? orang lin smua dah beli kereta tapi aku jugak yang still nik motor. Kalau nak ikutkan nik motor lagi best. Xpayah pikir bab parking sbb bley suka ati je nak letak ahaks. Pastu minyak motor pon save. Xpayah bayar ansurans bulanan sbb aku beli cash hu3, tapi bila pikir bab hujan n kena pg kursus or mne2 memang kereta amat diperlukan. sebelum tu meh tengok motorku yang cantik menarik tertarik... merah lagi hu3. tapi sebenarnya dah calar pon sbb eksiden bulan posa ari2. Dahla baru beli terus eksiden ha3. Salah diri sendiri la sebab xberhati2 di jalan raya. Nasib baik luka cikit je...

My ReD JNQ **** YaMaHa eGo S


Hurmmm klu nak ikutkan sejak mula2 masuk UPSI lagi aku dah da kereta idaman hu3. bru masuk U dah berangan macam2 tapi xpe i2la sumber inspirasi untuk berjaya kih3. Btw memang dari dulu minat kereta Honda sbb cam best and selesa je bila naik. My first love adalah Honda Jazz sebab first Honda Jazz yang aku tengok warna PINK aha3. Terus jatuh hati sampai termimpi2 bertahun2 lamanya. Tapi skang dah xde la warna pink. Mybe yang tu limited edition kot. Msa aku tengok tu tahun 2007 hu3 skang dah nak masuk 2013 dah. so bla Honda launch Honda Jazz Hybrid warna merah terus hati makin tertawan hu3. Sangat cantek!!!

My DReaM HoNDa JaZZ HyBRiD MiLaNo ReD

Tapi terpaksa pikir banyak kali juga la sebab orang cakap kereta hybrid nie banyak problem... Biasa la benda baru kan mesti la banyak problem. Meh kita tengok kelebihan dan kelemahan kereta hybrid nie...

KeLeBiHaN KeReTa HyBRiD
  • Kereta hibrid dianggap sebagai kereta masa depan. Ia mampu dan berkesan menjimatkan bahan api dan pada masa yang sama, ia hanya menghasilkan asap toksik tahap rendah. Kerana kelebihan ini, populariti kereta hibrid kini berkembang setiap hari. Ramai orang kini mempertimbangkan sama ada menyingkirkan kereta konvensional mereka dan membeli sebuah kereta hibrid untuk membantu dalam mengurangkan kos penggunaan bahan api.
  • Kereta hibrid mempunyai dua enjin untuk ia secara efektif menjimatkan penggunaan bahan api. Ia mempunyai enjin petrol tradisional dan juga mempunyai motor elektrik dan bateri. Dua enjin bekerja bersama-sama dalam usaha untuk mengurangkan penggunaan bahan api. Dengan teknologi ini, anda akan dapat mengurangkan penggunaan bahan api lebih daripada separuh. Cuba bayangkan, dengan kereta hibrid, anda akan dapat untuk pergi lebih daripada 97 kilometer segelen. Melalui pelaburan ini, kereta hibrid pasti menjadi kereta masa depan.
  • Pemilik kereta hibrid dikatakan tidak merasa peningkatan kos harga bahan api. Ini adalah kelebihan utama kereta hibrid. Brek dalam kereta hibrid juga dikonfigurasikan untuk menangkap tenaga yang dibebaskan dan menggunakan ia untuk mengecas bateri dalam kereta hibrid. Ini bermakna bahawa tidak seperti kereta elektrik, kereta hibrid sebenarnya tidak perlu dicaj dari soket elektrik rumah anda.

KeLeMaHaN KeReTa HyBRiD
  • Kelemahan utama kereta hibrid adalah harga runcitnya agak mahal berbanding kereta biasa. Hanya orang-orang yang mempunyai wang yang cukup boleh membeli kereta hibrid. Walau bagaimanapun, kereta hibrid sebenarnya lebih murah apabila dibandingkan dengan kereta konvensional dalam jangka masa panjang. Jika anda mengira jumlah penggunaan bahan api kedua-dua kereta, anda sebenarnya akan melihat bahawa anda boleh menyimpan lebih banyak wang dengan menggunakan kereta hibrid.
  • Kereta hibrid adalah agak berat kerana bateri berat yang dipasang di dalam kereta. Atas sebab inilah mengapa pengeluar kereta hibrid mengintegrasikan enjin pembakaran dalaman yang lebih kecil dan dibina dengan bahan-bahan ringan dan binaan luar yang aerodinamik dalam usaha untuk memaksimumkan kecekapan kereta hibrid. Ini bermakna bahawa kereta hibrid tidak boleh bergerak dengan kepantasan maksimum.
  • Satu lagi isu mengenai kereta hibrid adalah bahawa ia sangat berisiko dalam kemalangan. Apa yang membuatkan kereta hibrid berkesan dalam teknologinya adalah juga apa yang membuatkan ia berisiko jika ia terlibat dalam kemalangan. Ini adalah kerana kereta hibrid menyimpan jumlah voltan yang tinggi dalam bateri. Ini bermakna bahawa terdapat peluang yang tinggi mendapat kejutan elektrik apabila anda terlibat dalam kemalangan. Ini juga bermakna agak sukar untuk penyelamat untuk menyelamatkan pemandu dan penumpang keluar dari kereta hibrid kerana bahaya voltan tinggi di dalam kereta.

Haaa acaner tu??? Semua benda kat dunia nie xde yang sempurna kan. Walaupun ada kelebihan tapi ada juga kelemahannya. So nak beli Honda Jazz Hybrid ke or beralaih arah kepada kereta lain plak hu3. Tapi still hati nie nak kerta Honda jugak he3. So meh lihat pilihan keduaku... Tapi xde my favorite colour la plak. xpe nanti kita catkan bagi jadi warna PINK ae aha3. Nie antara warna2 yang akan menjadi pilihan hu3.

HoNDa CiTy TaFFeTa WHiTe

HoNDa CiTy aLaBaSTeR SiLVeR MeTaLLiC

HoNDa CiTy PoLiSHeD MeTaL MeTaLLiC

HoNDa CiTy CRySTaL BLaCK PeaRL

insyaAllah semoga suatu hari nanti kereta ini akan menjadi milikku jua hu3. Chaiyok2 sHu... simpan duit tu jangan nak shopping baju je bukan nak pegi mne2 sangat pon kui3.

"TaK SeMua YaNG Kau iMPiKaN aKaN MeNJaDi KeNYaTaaN KeRaNa ALLaH S.W.T LeBiH MeNGeTaHui aPa YaNG TeRBaiK uNTuKMu ^_~"

1 CoNViNieNT:

. said...

Alhamdulillah...sy pakai jazz hybrid ok jer jimat minyak n maintainance pon murah x mahal mn pon...nmpk kecik tp blh masuk macam2...